mandag 24. november 2008

IKT konferanse og liten båndbredde funker dårlig....

Sitter på IKT-konferanse på Gardermoen. 60 lærere og systemansvarlige har tatt med laptopen på tur og skal diskutere og utvide sin horisont på digitale læringsressurser, Web 2.0, LMS, osv.  Som en del av dette er det lagt opp til litt workshops for å omsette teori til praksis. Motivasjonen er på topp. Foredragsholder Svend Andreas Horgen har gjort en god jobb.

Hva skjer????

Ingenting! Vansker med å komme på nettet igjen (det gikk greit i starten av). Men, så skjer det visst noe, pcen jobber, og påloggingssiden til It's Learning er på plass. Skriver inn brukernavn og passord og venter, venter, venter litt til....

Og får til slutt opp en feilmelding som sier at maskinen ikke kan vise siden. Sjekk nettoppkoblingen.... IKT

Prøver igjen flere ganger, men blir kastet ut og inn hele tiden. 

Workshopen blir så avsluttet for mitt vedkommende på hotellrommet, uten pcen, men med fjernkontrollen i høyrehånda.

Er det ikke skjebnens ironi at dette skjer? Virker nesten som om noen sitter og trekker i trådene og ønsker bruk av ny teknologi i skolen dit pepper'n gror!

Hvor er egentlig det? 

1 kommentar:

  1. Det som var ekstra kjedelig, var at de som arrangerte konferansen hadde kjøpt ekstra båndbredde fra hotellet (og Waveport) den timen. I stedet for å få mer båndbredde, knelte hele nettet. Utrolig kjedelig, og det ødela også deler av neste økt om Web 2.0 for min del (hadde mange godbiter på lur som aldri kunne vises grunnet at nettet var nede).

    Jeg tror også dette viser litt hvor sårbart det er å satse på at nettet fungerer. En verden med Internett betyr muligheter, men det innebærer også en viss risiko. En ting er at nettet faller ned, en annen ting er om tjenestene man bruker plutselig forsvinner eller blir hacket eller mister sine data. Vi legger stadig mer i hendene på slike tjenester.

    Jeg tar for eksempel jevnlig backup av blogginnleggene jeg skriver, og alle blogginnlegg mailes også til meg, og jeg får dem per RSS. Dermed har jeg innleggene 4 steder, i fall Google eller jeg skulle slette bloggen min ved en feiltakelse.

    Veldig flott å høre at du ble inspirert til å skrive blogg! Jeg har lagt deg inn i min leseliste. Dersom du vil ha tips til andre lærerblogger å følge med på, så kan du se på dette innlegget. Et tips er å skrive noen innlegg selv i din egen blogg, så kommentere på andres blogger og vips er du i gang med å bygge nettverket i bloggosfæren. Et tips fra meg er bloggen http://uglehuset.blogspot.com/
    som en annen på konferansen ble inspirert til å lage (omtrent samtidig med deg).

    Jeg gleder meg til å følge med på din blogg! Lykke til, og takk for hyggelig kommentar på min blogg i dag!

    SvarSlett